Befejezetlen munka, többletköltség, silány minőség… Ma már nem csak jó szakembert, de egyáltalán, szakembert is nehéz találni. Nem csoda, hogy az építkezés és felújítás szinte szerencsejátékká vált. Az nyer, akit kevésbé károsítottak meg, vertek át, vagy hagytak cserben a kivitelezők. Ebbe persze nem kell belenyugodni. Ideje bekapcsolni a kóklerdetektort, és még azelőtt leleplezni a kontárokat, hogy szerződést kötöttünk volna velük.

 

1. szűrő: gördülékeny a kommunikáció?

A megfelelő szakember úgy dolgozik, hogy formát ad az álmainknak, meghallgatja az elképzeléseinket és partnerként kezel bennünket. Ha profival van dolgunk, rosszallás és hümmögés helyett inkább tanácsokat és útmutatást kapunk. Olyan szakemberre bízzuk a munkát, aki kérdez, felmér és javasol. 

Jó, ha nem maradunk magunkra a döntésekkel

Egy megbízható kivitelező legalább egy körülbelüli árajánlatot tud adni a munkára – meg tudja mondani, hogy százezres vagy milliós költséggel számoljunk. Tud határidőket mondani, még ha nem is lehet pontosan megjósolni, mikor végez a csapat az el sem kezdett munkával. Ha az elképzeléseink nem férnek bele a keretbe, vagy technikailag nem megvalósíthatók, egy jó szakember tud más megoldást, kompromisszumot ajánlani.

 

 

2. szűrő: vannak-e referenciák?

 

Ha valaki jól végzi a munkáját, azt a megrendelők általában kézről-kézre adják. Az ismerősök ajánlásában többnyire bízhatunk, de nem árt megtudni, mit gondolnak mások. Nézzük át alaposan a szolgáltató Facebook-oldalát, keressünk véleményeket az interneten, vagy kérdezzünk körbe a környéken, mennyire ismerik a nevét.

Bátran kérjünk referenciát is! Ez nem bizalmatlanság, sőt! Sokan büszkén mutatják meg azokat a projekteket, amelyeken sikeresen dolgoztak. Ha a kivitelezőnk csillogó szemmel tud mesélni a korábbi munkáiról, szinte biztos, hogy jó kezekben vagyunk.

 

 

3. szűrő: kivel szerződünk?

 

Amikor felújítás, építkezés zajlik, a leendő otthonunkba, munkahelyünkre, szalonunkba engedünk be valakit. A kivitelező hozzáférhet az értékeinkhez, ráláthat a pénzügyi adatainkra, és sok más érzékeny dologra. Egyáltalán nem mindegyi, ki végzi a munkát.

Tudjuk, ki miért felelős!

 

Mindenképpen olyan szakembereket válasszunk, akik mögött áll valamilyen jogi személyiség, vagy egy cég képviselői, vagy egyéni vállalkozók. Jó, ha udvariasan tisztázzuk, a hozzánk érkező csapatban ki kivel milyen viszonyban van, állandóan együtt dolgozó brigádról van-e szó, esetleg alkalmi szerződéssel dolgoznak együtt.

Baleset, vagy valamilyen káresemény esetén egyáltalán nem mindegy, bejelentés nélkül, vagy tisztán és lenyomozhatóan végeztek-e nálunk munkát.

 

 

4. szűrő: miért fizetünk?

 

Még a munka megkezdése előtt érdemes tisztázni, milyen költségeink lehetnek. Pontosan beszéljük meg, hogy mennyi pénzt fordítunk alapanyagra és munkadíjra! Állapodjunk meg abban is, mi történik, ha a munka váratlan okból elhúzódik, vagy bonyolultabb lesz! Kérdezzünk rá, hogy van-e kötbér, ha a szolgáltató nem tudja határidőre elvégezni a munkát!

A megbízható cégeknek pontos válasza van ezekre a kérdésekre, és átlátható elszámolással dolgozik. Egyre elterjedtebb, hogy a vállalkozók a fenti kérdések egy részére azt felelik: van felelősségbiztosításuk. Ez jelzi, hogy komolan vehető partnerrel van dolgunk.

Bármilyen összeget fizetünk is ki, mindig írjunk átvételi elismervényt és pontosítsuk, hogy miért fizetünk! Egy igazán megbízható kivitelező kérés nélkül is bemutatja az alapanyagok nyugtáit, megmutatja, pontosan milyen tevékenységeket végzett a pénzünkért.

 

 

5. szűrő: a szimpátia

 

Banálisan hangzik, de fontos.  Azzal tudunk jól együtt dolgozni, akivel egy hullámhosszon vagyunk. Jó, ha el tudunk beszélgetni a szakemberrel, értjük egymást, gond nélkül átlájtuk egymás szempontjait, a munka öröm. Kivitelezői oldalról is fontos, hogy a dolgozók és az ügyfél csapatként tudjanak együtt haladni, így mindenki nagyobb eséllyel lesz motivált és elégedett.

 

Ha jól tudunk együttműködni, kisebb az esélye annak, hogy a csapat idő előtt levonul a helyszínről vagy összecsapott munkát hagy maga után. Ne szégyelljük, ha a szerződéskötéskor egy kicsit a szimpátia alapján is döntünk. A jó munkához nem csak szakértelemre, de jó hangulatra és egy kis szenvedélyre is szükség van.